דף הבית ניהול עסקי ההשתתפות במכרזים כמינוף עסקי

ההשתתפות במכרזים כמינוף עסקי

ההכרה העולמית בחשיבותם של עסקים קטנים ובינוניים כמנופי צמיחה למשק הביאו את ממשלת ישראל להסיר את החסמים הממשלתיים בפני אותם עסקים בהשתתפות במכרזים. בתחילת שנת 2007 הוציא החשב הכללי הוראת שעה שעניינה הסרה זו, המונעים מעסקים קטנים ובינוניים להשתתף במכרזי הממשלה.

בעל עסק עובד עם ריבוי מסמכים לצורך הגשת מכרז
ריבוי מסמכים להגשת מכרזים

הוראה זו יצרה אין ספור הזדמנויות חדשות לעסקים ופתיחת דלתות : למשרדי ממשלה, קופות החולים, רשויות מקומיות וחברות ממשלתיות ( רשות הנמלים, רכבת ישראל, רשות שדות התעופה ועוד) היקף המכרזים בשנה, הנו כ- 50 מיליארד שקלים. המנוף העסקי הנובע מזכייה במכרז עבור העסקים הנו בונוס מעבר לפעילות השוטפת הקבועה. כדי להצליח בהגשת מועמדות דרך המכרזים, להלן מספר טיפים מעשיים:

  • חיבור למאגרי מידע המספקים מידע שוטף על מכרזים (יפעת מכרזים, אתר GOV , קו מנחה או אתר הכוונים המרכז את המכרזים מאתר GOV ).
  • הכנת העסק להשתלבות עתידית במכרזים (תקנים, רישיונות, אישורים וכו' ).
  • איסוף מידע על המתחרים הגדולים בתחום הרלוונטי, דרכי פעולה ואפשרויות שיתופי פעולה.
  • בחינת תנאי הסף המפורסמות. האם הם עומדים ביחס ישיר למול הוראת השעה ואם לא, אז לא להסס לפנות ישירות למשרדי החשב הכללי / מנהל הרכש ולידע על דרישות סף לא תואמות את הוראת השעה.
  • בחינת היקף המכרז והיכולת להתמודד עימו כשתזכו .
  • חישובים וניתוחים פיננסיים, האם כדאי לגשת למכרז מבחינה כלכלית? או שכרגע לא ניתן לעמוד בו .
  • היעזרו עם גורמים מקצועיים יועץ עסקי, עו"ד, כלכלן / רו"ח.
  • השתתפתם במכרז ולא זכיתם מסיבות לא ברורות, היוועצו עם עו"ד לפני הגשת עתירה ו/או תובענה מנהלית.

עסקים המזהים את המנוף העסקי העומד לפניהם מותב שיזדרזו ויתחילו לבחון וללמוד את הנושא מקרוב על מנת להשתלב במכרזים הרלוונטיים שיתפרסמו בתחום בו הם עוסקים.

ככול שישתתפו יותר עסקים במכרזים ממשלתיים כך יגבר הלחץ והגורמים הממשלתיים יזהו את הפוטנציאל הגלום בשילוב עסקים קטנים ובינוניים וישנו את הגישה ויפתחו יותר מהר את הדלתות לעסקים.

ירון אילון עו"ד, מנכ"ל הכוונים בע"מ, משרד לייעוץ שיווקי ארגוני ופיננסי, העוסק בליווי חברות ועסקים,

רוצים לדבר איתנו? אנחנו פה

נא מלאו את הפרטים הבאים ואחד מנציגנו יחזור אליכם בהקדם