דף הבית ניהול עסקי הגבלת הפרסום בדואר אלקטרוני

הגבלת הפרסום בדואר אלקטרוני

ב-1 בדצמבר, ניכנס לתוקפו תיקון לחוק התקשורת (בזק ושידורים) (תיקון מס' 40 ),התשס"ח- 2008 עיקרו למנוע מגופים שונים לשלוח דואר לנמענים אשר לא ביקשו ו/או אישרו את קבלת הדואר.

משהו קורא דואר אלקטרוני מהטלפון הנייד שלו
שיווק לעסק הקטן

יועץ שיווק או ממוחה ייעוץ שמכירות ממליץ לך לבצע פרסום בדואר אלקטרוני כדי להכניס פניות נכנסות של לקוחות פוטנציאליים ? כדאי שתדעו שיש חוק שאוסר לכם לעשות זאת ללא רשות. "חוק הספאם". כדאי שתדעו וחשוב שכל יועץ שיווק ידע לפני המלצה על ערוץ שיווקי זה.

הגדרת "דבר פרסומת"

דברי פרסומת הם "מסר המופץ באופן מסחרי, שמטרתו לעודד רכישת מוצר או שירות, או לעודד הוצאת כספים בדרך אחרת".

החוק מגביל את היכולת של עסקים לפרסם את עצמם, ובעיקר עסקים קטנים ובינוניים שתקציבי הפרסום שלהם מאוד מוגבל. וכמו כן בין חברות וגופים לבין לקוחותיהם. ולכן העסקים והחברות מחויבים להיערכות משפטית, מסחרית, טכנולוגית ותקציבית.

על מנת להימנע מתביעות והטרדות משפטיות – אזרחיות ופליליות – כל עסק, חברה וארגון צריכים לבחון את השפעות החקיקה לתחום בו הוא מצוי, להיערך בהתאם ולבחון חלופות מתאימות.

בשלב זה על פי לשון החוק, איסורי החוק חלים על:

  • דברי פרסומת הנשלחים באמצעות פקסימיליה.
  • מערכת חיוג אוטומטית.
  • הודעות אלקטרוניות (כדוגמת הודעות דואר-אלקטרוני) והודעות מסר קצר (כגון SMS או MMS).

חשוב לציין, שפניה חד פעמית מטעם מפרסם לנמען שהוא בית העסק באחת מהדרכים המצוינות לעיל במטרה לקבל הסכמת הנמען לקבל דברי פרסומת מטעמו, לא תיחשב הפרה של הוראות הסעיף.

מכוון שהחוק עדין לא עמד במבחן הפסיקה, רצוי להתנהל במשנה זהירות בכול האמור ולכבד את לשון החוק.

לדעתי בפניה הראשונה רצוי שלא לכלול דבר פרסומת, אלא תיאור העסק / החברה של הפונה ולבקש את ההסכמה כאמור.

הוראות החוק אינן חלות על משלוח דברי פרסומת באמצעות דואר רגיל, וכן לא על שיחות שיווק ומכירה אנושיים (טלמרקטינג) בלי מעורבות של מערכות חיוג אוטומטיות.

פרסום בחירות מותר

להלן דוגמאות לפרסומות שלא ייחשבו למסרים אסורים לפי החוק:

  • מסר שעניינו בחירות (לוועד עובדים, לרשויות מקומיות, לכנסת וכו'). המחוקק הוציא מסרים כאלה מחוץ לתחולת החוק, והם אינם עונים על האיסור, בהגדרת דבר פרסומת, לעודד הוצאת כספים מאנשים.
  • מסר הקורא לתרום כספים למטרה חברתית, לגמילות חסדים וכיו"ב. מסר כזה לא ייחשב כמופץ באופן מסחרי.
  • עלון מידע (newsletter) הכולל אינפורמציה מקצועית בלבד. מסר כזה אינו כולל דבר פרסומת.

הנחיות למפרסמים בהתאם להוראות החוק

  • מפרסם יציין את הפרטים האלה באופן ברור ובולט שאין בו כדי להטעות.
  • היותו דבר פרסומת, המילה "פרסומת".
  • שמו של המפרסם, כתובתו, ודרכי יצירת קשר.
  • דרך אפשרית למשלוח הודעת סירוב מצד הנמען.

אחריות מנהלים

לשון החוק מתייחסת בנפרד למנהלי תאגיד כאחריות לנושא משרה, מנהל של תאגיד וכן מי שאחראי לתחומי השיווק ו/או הפרסום חייב לפקח ולעשות כל שניתן למניעת עבירה בידי התאגיד או בידי עובד מעובדיו

העוברים על הוראות החוק יהיו חשופים לקנסות כספיים הקבועים בחוק העונשין.

הפרת הוראות החוק תהווה עוולה אזרחית, נמען שיישלחו אליו דברי פרסומת בניגוד לחוק, יהיה רשאי לתבוע מהמפרסם פיצויים ללא הוכחת נזק, בשיעור של עד 1,000 ₪ לכל הודעה שנשלחה אליו.

מאת עו"ד ירון אילון
נייד: 054-4498812

האמור במאמר לעיל אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים כאלה או אחרים או להימנעות מהם. על הקורא לפנות ולהתייעץ עם עו"ד בתחום הספציפי בטרם נקיטת כל פעולה משפטית כזו או אחרת. כל המסתמך על האמור בכל דרך שהיא עושה זאת על אחריותו בלבד והאחריות לכל תוצאה, ישירה או עקיפה, בשל הסתמכות על האמור, תחול על המשתמש בלבד.

רוצים לדבר איתנו? אנחנו פה

נא מלאו את הפרטים הבאים ואחד מנציגנו יחזור אליכם בהקדם